Den kedsom vinter går sin gang

Vi kender alle fornemmelsen af en mørk og trist vinter, og heller ikke Ambrosius Stub kunne i sit digt fra 1771 vente med at få solen igen efter en vinter med ’den barske vind’ og ’den mørke sky’. 

Personligt kan jeg mærke, at min energi falder og at jeg føler mig ekstra træt og udmattet. Og det er selvom, vi nu skriver februar, og dagene faktisk bliver længere! Det burde jo for pokker følges ad?! Men det gør altså ikke altid – i hvert fald ikke for mig.
Men hvorfor er nogle mennesker, som Ambrosius Stub og jeg, påvirkede af mørket?

’Den dag så kort, den nat så lang’
Man kan blive vintertræt eller vinterdeprimeret, fordi man får for lidt lys.

Lys påvirker niveauet af stoffet serotonin i hjernen, og det er manglen på netop dette stof, som ofte spiller en afgørende rolle, når man bliver trist eller deprimeret.
Serotoninniveauet stiger, når vi udsættes for og befinder os i lys. Lyset får nemlig en særlig type celler inde i øjet til at give besked til hjernen om, at der skal produceres mere serotonin.

Faktisk minder lyset på det punkt meget om, den medicin læger udskriver til deprimerede, som også øger produktionen af serotonin.

’Thi lad os gå og skue på, hvor smuk naturen sig beter og ler!’
Hvis du ved, at du er påvirket af manglende lys, kan du heldigvis selv gøre lidt ekstra. Rigtig mange arbejder i en 5-dages uge i dagtimerne, hvilket giver begrænset mulighed for lys i løbet af dagen. Men hvis du tænker lidt ekstra over et par ting, kan du godt snige lidt mere lys ind i din dag:

  • Udnyt dagens lyse timer. Vent med indendørsaktiviteter til senere og gå til supermarkedet fremfor at tage bilen.
  • Gå tur i frokostpausen. Brug 10 min. af din pause til en hurtig runde. Det er samtidig sundt for kroppen at komme i bevægelse, hvis du har et stillesiddende job.
  • Sæt dig ved vinduet, når der er mulighed for det.
  • Brug fridage ude. Det er sundt med frisk luft og så får hjernen serotonin. Naturen har yderligere en helende effekt, hvis man føler sig stresset.
  • Tag evt. d-vitamin, som kan være et godt supplement til manglende sollys.
  • Brug en lyslampe om morgenen. Det kan give energi fra starten af dagen, og min personlige erfaring er, at sådan en lampe giver et ekstra skub, når man skal ud af sengen.

’Det er jo, som at solen kom’

Ved at fokusere på en eller flere ting fra listen ovenfor, kan det være, du føler dig en lille smule gladere, og foråret ikke længere synes så langt væk.

I processen med at få mere lys og dermed mere energi er det også godt at tjekke, hvordan det går med din søvn, kost og motion. Søvnen er fortsat den vigtigste faktor for, at vi restituerer og har kræfter til at ’angribe’ den kommende dags udfordringer.

At systematisk tjekke vaner og livskvalitet kommer jeg til at skrive mere om i nyhedsbrevet for marts. Indtil da håber jeg, at der kommer lys nok til, at både alle jer og jeg selv ’ender min spadseregang i sang’, ligesom Ambrosius Stub.

Kærligst Lone