Pause

 

Kære alle,

Som I jo nok har opdaget – er det et lille stykke tid siden, vi sidst har sendt noget ud. Årsagerne er mange – men én af dem er bl.a. fordi vi oplever, at rigtig mange får rigtig mange nyhedsbreve. Derfor vælger vi – i hvert fald for en periode at holde pause med nyhedsbreve. Til gengæld vil vi være mere aktiv på LinkedIn og Facebook.

Vi har stadig en masse på hjertet – og det vil vi selvfølgelig fortsat gerne dele. En af de ting, som vi har på hjertet denne gang er, hvordan vi – efter en stress periode fortsat passer på os selv.

Mange oplever, at ens stressniveau er forholdsvist lavt i en lang periode efter at den værste stress har lagt sig. Det er helt naturligt, at kroppen skal restitueres i en lang periode. Det er her overordentlig vigtigt, at vi fortsat holder fast i de metoder, som hjalp os ud af stressen. Vi skal med andre ord – være anderledes end før vi blev stresset.

Vi har fra vores kursister hørt mange gode livsforandringer, som har hjulpet dem til et bedre og mere harmonisk liv. Her er nogle af rådeneJ

* Hold fast i de gode vaner omkring søvn – sov fortsat gerne omkring 7 – 8 timer og vær grådig med at bruge tiden mellem 22.00 – og 02.00 i din seng.

* Spis sundt og mange små måltider – så du sikrer dig, at din krop får ”benzin” på. Og drik fortsat ca. 1,5 – 2 liter vand om dagen. Det gør ikke noget at skære lidt ned på koffein og alkohol.

* Sørg for at bevæge dig – ikke nogen overdreven motion – men brug motionen til at sikre dig god iltning af blodet og nydelsen ved evt. en daglig gåtur.

* Opmærksomhedstræning (Mindfulness) kan trænes under daglige gåture, så hjernen får ro fra evt. tankemylder.

* Hvis økonomien tillader det – så gå evt. permanent ned i tid på jobbet. Måske blot i et år eller to – og så revurdér igen. Eller hold evt. orlov? (Et godt eksempel er min egen søster, som er taget på tur i Europa – du kan læse lidt om det her: https://vafo.dk/vejle/Hun-har-droemt-om-det-siden-hun-var-15-aar-Nu-drager-Vejle-kvinde-alene-ud-i-verden-i-folkevognsbus/artikel/533449

* Vent med at sige ”ja” til arrangementer…. Tjek din kalender og vurdér, om der er for meget. Forslå måske en anden dato – så det passer ind i dit program.

* Tjek din personprofil rapport – er du tro mod dig selv og har du opgaver, som du trives med? Plejer du dit talent?

Ved at holde fast i dine gode vaner vil du i fremtiden bedre kunne tåle – at der pludselig sker en vandskade, at dit arbejde forandre sig, at der er udfordringer med børnene, at der er krise i parforholdet eller noget helt tredje. Livet er en udfordring – og desværre ikke altid en ”dans på roser”. Men det er også lige netop derfor, at vi skal pleje os selv – så vi kan klare uforudsete ting. Så vi har lidt ekstra batteri, når det behøves. Det er lidt ligesom en budgetkontoJ

Vi ønsker dig og dine et fortsat dejligt forår og en god sommer.

Følg os gerne på Facebook eller på LinkedIn, hvor vi henover sommeren udvikler nye værktøjer til stressmestringens kunst.

Kærligst Lone